English
English

Så gör jag för att hålla en lyckad distans­undervisning

Jonas Keisu är delägare och affärsutvecklare på bolaget BIT ADDICT och genom BIT ADDICT Academy har han undervisat på Newton i objektorienterad programmering och testning. Här delar Jonas med sig av sina erfarenheter och ger tre tips för att lyckas med den digitala undervisningen.

Publicerad:

Det har nu gått en tid i distansundervisningarnas tecken och vi har alla tillsammans blivit bättre på att hitta det som fungerar bäst för varje tillfälle. Det finns givetvis redan massor av smarta tips för att lyckas både med studierna på distans och för att hålla en lyckad distansundervisning. Men blir vi inte ännu bättre när vi alla fortsätter att dela med oss av vår kunskap och erfarenheter? Det tycker vi!

I höstas hade Newton nöjet att inleda ett samarbete med BIT ADDICT som är ett ingenjörsbolag med lång erfarenhet av professionell mjukvaruutveckling. Genom BIT ADDICT Academy delar bolaget med sig av sina kunskaper inom programmering med målet att öka intresset samt sprida passion för teknikområdet, Jonas Keisu undervisade Newtons studenter i kurserna Objektorienterad programmering och testning.

Hej Jonas!

Vilka har varit de största utmaningarna med distans­undervisning?

– Rent allmänt tycker jag att det har fungerat bra att undervisa på distans, men visst för det med sig en del extra utmaningar. Det är svårare att läsa av studenternas förståelse och uppmärksamhet, speciellt under föreläsningarna. Man får anstränga sig lite extra för att säkerställa att budskapet går fram. För en del av studenterna hade det säkert underlättat att sitta tillsammans, t.ex. i grupparbeten och vid gemensamma förberedelser för prov, för att på så sätt ta del av varandras kunskaper. Dessvärre försvårar distansundervisningen detta moment i dagsläget.

“Det handlar om att knyta kunskapen till den framtida yrkesrollen”

Jonas tycker inte att det har varit svårare än vanligt att hålla studenternas motivation uppe under året som gått. De flesta av studenterna har varit drivna och arbetat hårt. När det kommer till att motivera studenterna i distansundervisningen är det samma saker som gäller i traditionell klassrumsundervisning.

– Det handlar om att knyta kunskapen till den framtida yrkesrollen, skapa individuella relationer till studenterna och att stötta dem genom utbildningens utmaningar. Det är bara kommunikationsverktygen som skiljer sig lite.

Tror du att vi kommer få se mer och mer av distans­utbildningar som utbildnings­alternativ i framtiden?

– Ja, det tror jag. Dels tror jag att den pågående pandemin långsiktigt har ökat acceptansen och förtroendet för både arbete och studier på distans. Sedan ser jag också fördelar med att studera på distans. T.ex. att det blir mer tid över för lärande när det går åt mindre tid till att få vardagslogistiken att fungera. Idag har digital kommunikation kapaciteten att öka tillgänglighet och skapa flexibilitet.

Här är Jonas 3 tips för en lyckad distans­undervisning:

  1. Se till att du behärskar de tekniska verktygen, t.ex. skärmdelning, kurshemsida, digital quiz, videosamtal, chattrum och kollaborativ redigering av dokument. Se inte tekniken som ett hinder, utan som en möjlighet till ännu effektivare kommunikation.
  2. Utnyttja funktionerna i de digitala kommunikationskanalerna. I ett fysiskt klassrum har en lärare automatiskt en närvaro för studenterna. På distans måste läraren skapa en digital närvaro. Gemensamma kommunikationskanaler som gruppvideosamtal och chattrum är perfekta för detta ändamål. T.ex. kan dessa verktyg användas för att rama in aktiviteter med gemensamma upprop och avslut, göra shout-outs till studenter som gjort något bra, berätta vem du hjälper just nu och vilka som står på tur.
  3. Testa dig fram. Som med allt annat, så är det övning som gäller. Med tiden blir man bekväm och avslappnad med tekniken och kan lägga fullt fokus på själva undervisningen. Låt det ta den tid det tar, allt behöver inte vara perfekt.

Dela artikeln

Liknande