Varje termin delar Newton ut ett Handledarpris till den/de LIA-handledare som utöver det vanliga bidragit till att inspirera och utveckla Newtons studenter. En av de två utmärkelserna denna termin tilldelas AnnMarie Löfberg, Marketing och Communication manager på GE Healthcare Sverige AB. Det är Newtonstudenten Oliwia (som går utbildningen Teknisk Företagssäljare) som står bakom nomineringen. Oliwia är oerhört nöjd med sin praktikperiod och nominerade AnnMarie bland annat med dessa ord:

”AnnMarie utstrålar vänlighet och är en kombination av kompetens och erfarenhet. Man söker sig gärna efter hennes rådgivning och blir bemött med öppenhet och ärlighet. Hon är en fantastisk lyssnare och har dagligen bevisat vilken inspirationskälla hon är. Hennes engagemang för sina medarbetare har hon visat genom att vara tillgänglig som ledare och sprida positiv energi.”

Vi åkte till General Electric i Danderyd för att dela ut priset (och diplomet) till AnnMarie och passade samtidigt på med att sno åt oss en liten intervju:

Newtons HandledarprisGrattis till handledarpriset!
”Tackar!”

Vi vet att Oliwia varit mycket nöjd med sin praktikperiod på General Electric. Hur länge har du själv jobbat på GE?
”Oj, jag har varit här jättelänge, haha. Jag började min karriär på ett annat amerikanskt bolag – Marquette, som senare blev en del av GE och anledningen till att jag hamnade här. Idag arbetar jag med marknadsföring och kommunikation för en stor bredd av medicinsk teknik inom GE Healthcare.”

Vad har du för utbildningsbakgrund?
”Jag gick en kommunikationsutbildning på RMI Berghs, sedan har jag gjort en hel del interna utbildningar  och har förstås lärt mig massor under åren i  branschen.”

Har ni en genomarbetad process när ni tar emot praktikanter?
”Ja, jag har varit handledare för studenter i mer än sex år och under dessa år har praktikanterna kommit ifrån flera olika skolor, allt från KTH till Newton. Det börjar med att studenten tar kontakt med oss, sen vet ju HR-avdelningen (det är de som tar emot praktikansökningarna från studenterna) att jag tidigare har tagit emot praktikanter inom marknad, så då frågar de om jag har behov och möjlighet att ta emot en praktikant.”

Vad är det egentligen som gör att en student får praktik?

  1. ”Som student bör man vara ute i god tid när man söker sin praktikplats. Då får handledaren möjlighet att skapa en genomtänkt planering för praktiktiden.”
  2. ”För oss som tar emot praktikanter är det viktigt att utbildningen och skolan är relevant, som det var i detta fall. Utbildningen måste ju ha ett lämpligt innehåll.”
  3. ”Studenten ska vara driven och ha social kompetens, Oliwia är ett gott exempel på det. Man ska våga säga ”Hej, jag är ny!” och våga vara kontaktsökande. Praktikanten ska inte vara ”en skugga” utan praktikanten ska få göra verkliga saker och hantera egna projekt. Man måste då som praktikant visa att man faktiskt vill ta ansvar och jobba – då blir det roligare och mer givande för både företaget och  praktikanten.”

12272938_10156231710265626_1976621056_nVad skulle du säga till företag som kanske inte tagit emot praktikanter tidigare? Vilka är fördelarna?
”Jag ser jättemånga fördelar med att ta emot en praktikant:

  • Man lär sig själv genom att visa andra
  • Med en ny person kommer nya perspektiv, det är nyttigt för företaget
  • Det är en bra rekryteringsplattform, man lär känna varandra och ser hur praktikanten fungerar på arbetsplatsen

Generellt sett anser jag att man får ut mycket av att ta emot en praktikant – nya idéer, nya analyser och nya synsätt. Vi har exempelvis använt oss av analysen som Oliwia tog fram under sin praktikperiod. Det har varit värdefullt att ha Oliwia hos oss, det är därför vi gärna hälsar henne välkommen tillbaks till oss under sin sista praktikperiod!”